Direktlänk till inlägg 28 februari 2011
Flickan och modern har en sårig och skrikig relation men långt därnere i de bittra schakten pulserar två blödande hjärtan som längtar efter bekräftelse och kärlek. Ingen av dem lyckas leva upp till idealbilden av varandra. Det handlar snarare om att bara försöka överleva dagen.
Manda har inga kompisar. Hon är en "ensamstöring". Datorn och internet är hennes enda utblick mot den övriga världen. Då dyker Otto upp i hennes liv. Han kan förverkliga hennes drömmar och förvandla Manda till kändisstjärna. Otto knyter också till sig Mandas morsa. Nu kan den stora freakshowen starta. Vem som slutligen kammar hem pengarna är inte svårt att räkna ut.
Dramatikern Malin Axelsson har författat en mycket utmanande och provokativ pjäs för en väldigt ung publik. Den smått vildsinta pjäsen har ett djupt allvar och en mycket vass udd riktad mot den förhärskande TV-underhållningsindustrin. Vad händer med självkänslan, den egna identiteten och även människovärdet i dessa tidevarv av medial fernissa och kändishysteri? Och vad händer med barnen som växer upp i denna atmosfär och tidsanda?
Men har inte pjäsen skjutit lite grand över målet gällande målgruppen? Jävla Otte borde väl främst spelas för elever i årskurs sju och åtta. Jag tvivlar på att tioåringar verkligen kan ta till sig pjäsens mer djupgående budskap. Nu lämnas inte barnen i sticket. Pjäsens ensemble för som vanligt ett samtal med barnen efter pjäsens slut tillsammans med dramapedagogen Frida Sandegård.
Det kan inte heller vara någon lätt uppgift att regissera den här pjäsen. Här går det minsann undan. Vi kastas mer eller mindre hämningslöst mellan tragedi och komedi. Däremellan tar pjäsen gestalt som musikal. Regissören Thomas Müller lyckas ändå foga ihop de olika delarna på ett någorlunda smidigt och publikvänligt sätt. En mycket stilsäker koreografi förtätar och förhöjer det visuella intrycket av pjäsen.
Ensemblen gör ett gott hantverk. Linda Kunze plockar fram en mycket sårig och ömhudad flicka ur sitt inre. Den unga mamman är sannerligen av kött och blod i Anna Granquists hårt blonderade gestalt. Måns Clausen; slutligen, gör en lismande djävul till nöjesdirektör. Han pockar och lockar och skrattar sedan ut sina så kallade stjärnor inför publiken. Jävla Otto, skulle man vilja säga mer än en gång under pjäsens gång.
Men vad har hänt sedan dess? Knappast ett smack. Någon afrikansk författare har fått bestiga scenen i Stockholm, ytterligare någon har intervjuats i en TV-soffa. Men på djupet? För de flesta av oss är Afrika fortfarande en outforskad kontinent. I den...
Det är inget annat än det klassiska scenariot för en krasch. Och bubblans epicentrum finns i storstäderna, bland de innevånare som tjänat mest på skattesänkningar, Rut- och ROT-avdrag, kort sagt bland Reinfeldts kärntrupper. Det egendomliga är att...
Det är en politik som i alla sammanhang har visat sig vara felaktig. I landstinget Dalarna har man försökt att lösa de ekonomiska problemen under 2000-talet med två skattehöjningar. Resultatet ser vi – underskott med runt 100 miljoner varje år ...
Och ända hit når känslan av att bevittna hur en diktator, som nyss hade all makt i sina händer, tappa kontrollen. Det är en vanmäktig tyrann som träder fram och får sina anletsdrag och sina tonfall liksom sönderslitna av den offentlighet han ställer ...
Den kommunala fastighetsavgiften innebär att taxeringsvärdet på fastigheten inte har samma betydelse som tidigare för beskattningen av bostäder. Finansminister Anders Borg anser det vara rimligt att se över det. Den löpande beskattningen av bostäder ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 | |||||||||
|