Direktlänk till inlägg 28 februari 2011
Det är en politik som i alla sammanhang har visat sig vara felaktig. I landstinget Dalarna har man försökt att lösa de ekonomiska problemen under 2000-talet med två skattehöjningar. Resultatet ser vi – underskott med runt 100 miljoner varje år och ett ackumulerat underskott på totalt 900 miljoner under de senaste tio åren.
De två skattehöjningarna på totalt 1,30 som landstinget har gjort under 2000-talet gör att vi nu är ett av högskattelänen i Sverige. Vi lägger redan i dag 10:89 kronor av varje intjänad hundralapp i landstingsskatt.
De skattehöjningar som landstinget har gjort de senaste åren gör att en familj där den ena parten tjänar 20 000 kr/månad och den andra 15 000 kr/månad idag betalar 5 472 kronor/år mer i landstingsskatt idag än för 10 år sedan.
Den höjning som nu Greider föreslår innebär att de redan hårt skattetyngda hushållet ska betala ytterligare 2 088 kronor i landstingsskatt.
Landstinget har aldrig haft så mycket pengar att röra sig som man har idag. Trots detta får inte vänsterblocket ekonomin att gå ihop. Problemet handlar inte om pengar utan hur man utövar sitt ledarskap.
Jan Wiklund (M)
oppositionsråd
Landstinget Dalarna
Svar: Ursäkta, käre oppositionsråd - men det var 20 öre jag föreslog som skattehöjning, inte femtio öre. Det ökar skattebördan för det par du tar som exempel med några hundralappar per person. Om man för den skattehöjningen skulle slippa exempelvis höjda patientavgifter och mer stressad personal tror jag många skulle vara beredda att acceptera det.
I Gävleborgs län är landstingsskatten 11:17 - alltså ca tre tioöringar högre än i Dalarna. Och då är Dalarna ändå hemsökt av den bypolitik som gör att länet håller sig med minst fyra sjukhus - som drar en massa pengar som går till inte minst stafettläkare, utan att det är medicinskt befogat. Den frågan vågar Wiklund dock inte ta i. Han vill stryka medhårs.
Wiklunds tes att skattehöjningspolitik ”i alla sammanhang har visat sig vara felaktig” är ju direkt doktrinär. Är det alltså den verkliga moderata synen - att de skattehöjningar som finansierat den välfärdsstat som växt fram det senaste halvseklet varit ”felaktiga”? Förmodligen. Det är bra att Wiklund säger det som en Reinfeldt aldrig skulle våga säga.
Tyvärr är en skattehöjning ändå ingen lösning på de akuta budgetunderskott som uppstod förra året. Kommunal- och landstingsskatter har dessutom nackdelen att de inte är progressiva och därför slår hårdare mot låginkomsttagare. Men för framtiden kommer skattehöjningar att vara nödvändiga - i synnerhet i Wiklunds sjukhustäta Dalarna.
Alternativet är att genomföra det som den nuvarande landstingsledningen trots allt verkar vara på väg att göra: rationalisera verksamheten.
Men vad har hänt sedan dess? Knappast ett smack. Någon afrikansk författare har fått bestiga scenen i Stockholm, ytterligare någon har intervjuats i en TV-soffa. Men på djupet? För de flesta av oss är Afrika fortfarande en outforskad kontinent. I den...
Flickan och modern har en sårig och skrikig relation men långt därnere i de bittra schakten pulserar två blödande hjärtan som längtar efter bekräftelse och kärlek. Ingen av dem lyckas leva upp till idealbilden av varandra. Det handlar snarare om att ...
Det är inget annat än det klassiska scenariot för en krasch. Och bubblans epicentrum finns i storstäderna, bland de innevånare som tjänat mest på skattesänkningar, Rut- och ROT-avdrag, kort sagt bland Reinfeldts kärntrupper. Det egendomliga är att...
Och ända hit når känslan av att bevittna hur en diktator, som nyss hade all makt i sina händer, tappa kontrollen. Det är en vanmäktig tyrann som träder fram och får sina anletsdrag och sina tonfall liksom sönderslitna av den offentlighet han ställer ...
Den kommunala fastighetsavgiften innebär att taxeringsvärdet på fastigheten inte har samma betydelse som tidigare för beskattningen av bostäder. Finansminister Anders Borg anser det vara rimligt att se över det. Den löpande beskattningen av bostäder ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 | |||||||||
|